dinsdag 3 maart 2015

Slip, hipster & fietsbroekje

Na de slip, hipster en het 2de bh - model was het afgelopen zaterdag bij de lingerie cursus van Lijfgoed tijd voor de fietsbroek.

Voortvarend ging iedereen aan de slag met het basismodel wat we in onze maat hadden ontvangen. Eigenwijs als ik ben wilde ik toch mijn eigen draai er aan geven. Zo maakte ik de pijpjes korter, voegde ik een tweede stofje toe en maakte ik een leuk contrast met een afwijkende kleur kant.


Fietsbroekje

Nu is mij n.a.v. de lessen wel duidelijk geworden dat het zelden voor komt dat het eerste model gelijk goed is. Voor de broekjes is het dan ook zeker aan te raden proefmodellen te maken in een vergelijkbaar stofje, eigenlijk net als bij het maken van bovenkleding. Want zo bleek mijn verlaging van de taille net iets te veel te zijn! Gelukkig had ik nog stof om het aan te passen en ik ben erg blij met het eindresultaat ☺.


Hipster

Wat betreft het vervaardigen van een bh is het een heel ander verhaal. Een bh kun je tussendoor niet passen, moet dus helemaal gemaakt worden, voordat de pasvorm kan worden gecheckt. Als deze dan dus niet klopt, zit er niets anders op dan helemaal opnieuw te beginnen :(. Zo bleek mijn eerste bh een maat te groot en zaten de cups verkeerd om (goede leerschool, doe ik nooit meer fout). En tijdens het afpassen van mijn tweede bh bleken er nog een aantal dingetjes niet te kloppen. Dus ga ik nu aan model 3 beginnen. Wil je dus een bij elkaar passend setje, dan is het slim ruim stof in te kopen ;).

Inmiddels is me wel duidelijk geworden dat het vervaardigen van lingerie een vak apart is. En het niet zo simpel is als het lijkt. Ook niet als je reeds veel ervaring op naai-gebied hebt. Want ondanks de reeds aanwezige ervaring wordt ik weer volledig teruggeworpen naar mijn grootste leermoment tijdens de coupeuse opleiding! En dat is geduld, testen en je inspiratie in toom houden. Daar dit me ook bij het coupeuse vak is gelukt,  ga ik er van uit dat het me hiermee ook wel zal gaan lukken. Uiteindelijk!


Slip
 
- Katoenen tricot bruin :Lijfgoed.nl


- Zebra tricot: Lijfgoed.nl
- Cobalt blauw kant: Marktplaats
- Zwart picot elastiek: Lijfgoed.nl 
- Katoenen roze stippen tricot :Stoffenshop.nl
- Wit kant: Lijfgoed.nl
- Katoenen camouflage tricot: Stoffenshop.nl
- Roze kant: Lijfgoed.nl
- Roze picot elastiek: Lijfgoed.nl

2 opmerkingen:

Dank je wel voor je reactie :)