donderdag 27 augustus 2015

Dezelfde jurk 1.5, maar anders gemaakt. Hoe deed ik het?

Ja, weer dezelfde jurk. Het is een jurk waar ik me prettig in voel! En nog belangrijker, waar ik me zelfverzekerd in voel op de momenten dat ik dat nodig heb. Ken je dat gevoel? En heb jij ook zo'n kledingstuk wat je keer op keer maakt?

Dankzij mijn vak, vertoef ik regelmatig op internet (Facebook, Pinterest, Instragram) om inspiratie op te doen. Zo heb ik op Pinterest een bord gemaakt genaamd 'What I would like te wear'. Vele van deze outfits vind ik super leuk, maar passen dan wel niet bij mijn figuur, dan wel stijl, of zien er alleen leuk uit op torenhoge hakken (en deze kan ik helaas niet dragen, al zou ik willen).

Dus bedacht ik mij deze foto's als inspiratie te gebruiken voor mijn nieuw te vervaardigen zelfde jurk.


Gedachten: Appeltje Eitje, zo gepiept. Wat doorgaans erg fijn is omdat ik mezelf vaak niet veel tijd gun om iets moois voor mijn eigen ik te maken. Maar niets bleek minder waar. Mijn stofjes had ik zo uitgekozen, een koraal kantje, een witte tricot voor de onderrok en een blauw wit gestreepte tricot voor de top.




Aan de slag. Patroon was zo geknipt, dat ligt tenslotte klaar en is tot in de puntjes uitgewerkt na alle voorgaande modellen. De jurk zat eigenlijk ook zo in elkaar, maar toen. Mmmmm, de naad tussen de rok en top zat wel op een rare plek. De rok leek ook wat zwaar ten opzichte van de top. Deze werd helemaal uitgerekt. Conclusie: de tricot die ik gebruikte als voering voor de rok was te zwaar voor de top.

Dus voering eruit, nieuwe voering rok erin van een katoenen voile schuin van draad gesneden. Passesie 2: Mmmm, door het dunne voile en de schuin van draad van de voering rok ging de onderrok heel erg ongelijk hangen, en door het transparante kant was dit niet mooi.

De uiteindelijke oplossing:  Ik knipte ook de voile voering er weer uit en draag de jurk nu met een huidskleurig onderjurk wat strak aansluit. Probleem opgelost! Misschien niet helemaal hoe het hoort, maarja ik gunde mezelf niet meer tijd. Mocht de situatie zich nogmaals voordoen, dan zal ik een recht, aansluitend los voering rokje maken om eronder te dragen.




Zoals je ziet, ook bij een ervaren naaister gaat het niet altijd van een leien dakje.

Waar loop jij (nog) regelmatig tegenaan?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie :)